onsdag 17 oktober 2007

Förutbestämt trassel

Trassel.. Det är oundvikligt, skrivet i stjärnorna. När ödet är utstakat så finns det inga vägar som aviker. Vad är det jag pratar om då? Jo, en härva oblekt virkgarn (rekomenderad virknål 1.25 - 1.50) på två hg. Är det något jag har lärt mig här nu så är det att härva är synonymt med både trassel och problem. Då inte bara i lexikonet.
Det är bokstavligen timmar jag har ägnat åt att trassla upp det men nu kan jag stolt meddela att i min blå stickväska ligger en stor boll/nystan av ett oblekt virkgarn (rekomenderad virknål 1.25 - 1.50). Lättad? You got no idéa!

- Vad övrigt? Du kan väl inte ha suttit och enbart trasslat under all den där tiden?
- Nej, det är sant. Här måste ett stort antal Emma-timmar förklaras och ursäktas, speciellt när lillasystern har klagat ofattbart på min enda "myspys-film".
En andra sjal har faktiskt stickats och en tredje halvklar. En julkklapp klar alltså och två rätt ner i marknadskorgen. Halva ullsäcken är sorterad (men kan endast sorteras under mån-ons / fredagar under förmiddgar för att undvika allt för högljuda protester från far och lillebror som alltid ska klaga på doften).
Och sedan så letar jag fortfarande efter bra nya mönster på pulsvärmare, mössor och pannband även om jag överväger seriöst på att skriva egna mönster till det först och sistnämnda. Det blir lite enformigt med vridna pulsvärmare i längden.
Schackmönster kanske?

Sist men inte minst så blir det nog faktiskt en marknad till jul. 8 - 9 december kommer man kunna finna mig på Harestad med mina alster om allt går som det ska. Vi syns hoppas jag ;)

Inga kommentarer: