fredag 21 mars 2008

Kulturarv

Från början hade jag inte tänkt att skriva något här idag, helt enkelt eftersom det inte har hänt så mycket på hantverks-fronten utan jag verkar ha hängat mer tid åt att stöta mig med människor än att göra något vettigt. En ärm har i alla fall blivit upprepad, bröd har bakats, chockladbollar har rullats och ett "fluffinsbak" återstår för att fira vårdagsjämningen som var i går. Min lillasyster verkar jätteglad över det hela trots en rejält sprucken läpp sedan sparringen på boxningen igår.

Hur som helst så trillade det in ett mail alldeles nyligen som gör mig nästan yr i mössan. Jag blev erbjuden två säckar fårull från värmlandsfår. Värmlandsfår hör nog till en av mina favoritraser bland allmogefåren även om Svärdsjöfåren nästan är sötas. Efter att ha följt med min morfar på de verse fornminnen, museum, föreläsningar, byggdegårdar och annat så måste jag hålla med honom: Det gamla bör bevaras. Det är vårat arv och det vore ju dumt att bara förkasta det. Ironiskt nog så tror jag nästan att våran historia är det som ligger till grund för våran identitet idag.

Våra svenska allmogeraser hör till det kultur arvet och jag skulle väldigt gärna vilja ha ett par egna får i framtiden men fram tills dess lär jag nog bara hoppas att de där säckarna hittar hem till mig och att jag kan göra något riktigt fint och mysigt av det. En mysig lappfilt kanske? Jo.. jag är nog ganska besatt av filtar.

Som alltid.. låt ingen tro att ni är något annat än de vackra människor ni är.

4 kommentarer:

teresa sa...

Grattis till fårullen, låter roligt. Ska du spinna den?
Till ditt inlägg; jo, det handlar nog mer om etik än moral - att man alltid bör låta båda sidor i en konflikt etc komma till tals o ge sin version. Dessutom bör alla fakta dubbelkollas så att man inte lär läsarna "fel" saker. Men det finns många slarviga journalister.
Sköt om dig!

Tina sa...

Vad härligt med två hela säckar ull! Värmlandsfåren är verkligen fina, det lilla jag har sett av dem.

Håller absolut med om att man ska bevara det gamla, om möjligt. Det säger så mycket om vilka vi har varit, är och kommer bli.

Anonym sa...

Oj.. har var det uppdaterat..! (eller så är det jag som haft så fullt upp att jag inte hunnit titta in)

Grattis till ullen hur som helst :)Och ve, är inte besatt av filtar? ;)

Anonym sa...

va härligt! ull att gräva ner näsan i och ta ett låååångt andetag..