fredag 28 mars 2008

Rågbrödssmuggling

Våran familj kanske inte har den starkaste anknytningen till vårat danska ursprung egentligen (åtminstone inte från min sida) även om farfar är född och uppvuxen där men det finns några saker som vi alla älskar, något som faktiskt känns som en tradition vi borde förvara. Där ibland är helt klart några saker ur den danska kosten som vi helt klart anammat. Bortsett från att grädden till jordgubbarna inte ska vispas så är det små saker som en riktig "rullepölse" (inte riktigt säker på vad det kallas här i sverige), grov leverpastej, påläggschoklad, den danska ölen far min envisas med att släpa med*, för inte tala om ost i olika former - för en sådan underbar ost kan tydligen inte göras på något sätt här i detta avslånga land - men inte minst... rågbröd.

Det är ett enkelt faktum att det helt enkelt inte går att hitta något riktigt gott rågbröd här i sverige. Inte ens de danska bröden Netto tar in är riktigt som de ska vara. Så därför gör min familj ibland långa vallfärder till danmark just i detta syfte; rågbröd.

Missförstå mig rätt. Jag älskar detta heliga bröd jag med men det är nästan facinerande. När andra smusslar öl och sprit så smugglar vi rågbröd och ost. Notera att jag ändå förmodligen överdriver starkt när jag påstår att det nästan är lustigt att vi aldrig har blivit stoppade i tullen än. Jag skulle fortfarande vilja se deras min om de öppnade bakluckan och fick se ett fullpackad bagageutrymme, inte av den traditionella sort guld utan.. rågbröd. Nästa gång ska kameran med.

Resultatet av gårdagens smuggling.

Fast någon blir tvungen att stanna kvar och se efter djuren. Dessvärre så är det av tradition jag. Inte för att jag ska klaga. Fyra härvor svart ull från orust har blivit uppspunnet och tvättat sedan senast och all den gråa ullen är kardad och klar för att spinnas. Dessvärre så har inte varmlandsullen blivit upphämtad ännu. Jag har inte mått så bra och mor min lyckade inte väcka mig när vi skulle iväg. Dundermiss.

Som vanligt.. glöm inte att ni är värdefulla och unika som ni är.


*Ölen kommer dock i skymundan för både ost och rågbröd. Far min bifogar att han blir nästan utskälld på jobbet för att han köper så lite öl.

6 kommentarer:

Bland garnnystan och sytråd sa...

Alla har vi våra laster... det behöver inte alltid vara ölen hi,hi.

teresa sa...

Trevlig smuggling - gillar också danskt rågbröd.
Men du, apropå "småtröjor" så kanske du kommer få användning för dem i framtiden??

Anonym sa...

Bröd är bra! Min sambos föräldrar brukar också smuggla, men från Norge.

Nu - väldigt försenat, förlåt - har jag skickat ett kilo garn till dig, apropå smuggling :) Jag skickar upp till två kilo imorgon, men det paketet blir bättre (mer ull, mindre konstigheter).

Kram!

Anonym sa...

inget fel i att smuggla bröd o Ost
det brukar även jag ta med mej från Norge.............inge billigare men GOTT GOTT

Strumpstickan sa...

Vi gillar också det danska 'äkta' brödet bättre och släpar gärna hem några kilo varje gång vi är där:)

Strumpstickan sa...

Nu har jag laddat nytt!